Článek v časopisu Svět motorů č. 18/2007 opět rozvířil množství vašich dotazů ohledně nutnosti instalace tachografu do vozidel GAZ / RAG - GAZelle kategorie N1 resp. N1G a proto se na celý problém podívejme ještě jednou podrobněji.
Nejprve si dovolím odcitovat zmiňovaný článek z časopisu SM č. 18/2007:
"TACHOGRAF A N1
V roce 2004 jsem zakoupil dodávkový automobil o celkové hmotnosti 2900 kg, pochopitelně bez tachografu. Ještě v tom roce jsem na vůz nechal namontovat tažné zařízení, ke kterému mohu připojit bržděný přívěs o hmotnosti 1400 Kg. Hmotnost soupravy tedy může činit až 4300 kg. Musím na dodávkové auto nechat dodatečně namontovat tachograf? Libor Budina, Klášterec nad Orlicí
Na internetových stránkách Ministerstva dopravy si můžete zjistit, zda vaše vozidlo spadá do režimu výjimek, kdy nemusí být tachograf nainstalován (vyhláška č. 341/2002 Sb. ) V tomto konkrétním případě z výše uvedeného vyplývá, že vozidlo kategorie N1, pokud je v soupravě přes 3,5 tuny, má namontované tažné zařízenía nespadá do výjimek, musí být vybaveno tachografem. Důležitá je možnost tažení, nikoliv momentálně připojený přívěs. Takže i v případě, že budete přívěs používat jen příležitostně, musíte mít tachograf namontován. Vzhledem k tomu, že tato povinost vyplývá z nařízení Rady EHS, musíte tachograf používat v rámci celé Evropské unie.
Ing. Jiří Počta, Ministerstvo dopravy"
A co na to říká již zmiňovaná vyhláška č. 341/2002 Sb., kterou naleznete na stránkách Ministerstva dopravy v plném znění zde: http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/8FF6B685-39BE-4360-9D6D-9C56A33FFE96/0/v34102.rtf
Dovolím si opět citovat některé pasáže této vyhlášky, týkající se problému tachografů ve vozidlech kategorie N1:
26. Vozidla kategorie M a N, u nichž největší povolená hmotnost vozidla včetně případně připojitelného přívěsu nebo návěsu přesáhne 3,50 t, musí být vybavena tachografem nebo elektronickým kontrolním záznamovým zařízením s registrací pracovní činnosti řidiče, homologovaným podle nařízení Rady EHS č.
3821/85. Tato povinnost neplatí pro vozidla uvedená v příslušných výjimkách nařízení Rady EHS č. 3820/85. Výše uvedené tachografy nebo elektronická kontrolní záznamová zařízení, pokud jsou
homologovány podle výše uvedených nařízení a jejich použití je předepsáno, musí být ověřovány nejdéle jednou za dva roky pracovištěm pověřeným Úřadem pro technickou normalizaci, měření
a zkušebnictví a registrovaným ministerstvem a musí být včetně jejich pohonu zaplombovány. Pokud jsou tyto tachografy nebo elektronická kontrolní záznamová zařízení namontovány ve
vozidlech, kde není jejich použití předepsáno, musí být ověřovány Úřadem pro technickou normalizaci, měření a zkušebnictví nejdéle jednou za pět let.
Ve vnitrostátní dopravě může být toto nařízení nahrazeno jiným kontrolním záznamovým zařízením schváleného typu, které splňuje nejméně podmínky pro elektronické kontrolní záznamové
zařízení s registrací pracovní činnosti řidiče nařízení Rady EHS č. 3821/85, které však není dle tohoto nařízení homologováno. Vozidlo uvedené do provozu musí svým provedením odpovídat
provedení, ve kterém bylo schváleno, jestliže nebylo předcházejícími právními úpravami stanoveno jinak.
Povinnost výbavy vozidel tachografem nebo elektronickým kontrolním záznamovým zařízením s registrací pracovní činnosti řidiče podle data jejich prvního uvedení do provozu.
Povinnost výbavy vozidel tachografem nebo elektronickým kontrolním záznamovým zařízením s registrací pracovní činnosti řidiče podle data jejich prvního uvedení do provozu
uvedení do provozu -> KATEGORIE | 1.7.1972 až 30.6.1984 | 1.7.1984 až 31.12.1989 | 1.1.1990 až 30.6.2001 | od 1.7.2001 |
M1 | - | - | - | "EC"- při největší povolené hmotnosti soupravy nad 3,50 t - kromě vj |
M2 | "TC"- nad 7,00 t .... - nad 40km/h-1 mimo městské autobusy | "TC1"- nad 7 t - nad 40km/h-1 mimo městské autobusy | "EC"- kromě vj | "EC" - při největší povolené hmotnosti soupravy nad 3,50 t - kromě vj |
M3 | "TC"- nad 40km/h-1 mimo městské autobusy | "TC1"- nad 40km/h-1 mimo městské autobusy | "EC"- kromě vj | "EC"- kromě vj |
N1 | - | - | "EC"- při největší povolené hmotnosti soupravy nad 3,50 t - kromě vj - pro vozidla uvedená do provozu po 5.4.1995 a provozovaná v mezinár. silniční dopravě | "EC"- při největší povolené hmotnosti soupravy nad 3,50 t - kromě vj |
N2 | "TC"- nad 7,00 t - nad 40km/h-1 | "TC1"- nad 7,00 t - nad 40km/h-1 | "EC"- kromě vj | "EC"- kromě vj |
N3 | "TC"- nad 40km/h-1 | "TC1"- nad 40km/h-1 | "EC"- kromě vj | "EC"- kromě vj |
Legenda:
Povinnost vybavení vozidla tachografem nebo jiným kontrolním záznamovým zařízením se vztahuje i na vozidla kategorií M1 a N1, která jsou vybavena spojovacím zařízením v případě, že největší povolená hmotnost jízdní soupravy přesahuje 3,50 t.
"TC" - nehomologovaný tachograf, který včetně jeho náhonu musí být u nákladních automobilů a autobusů plombován; to neplatí pro tachografy s elektrickým pohonem. Tachografový záznam musí
odpovídat svými průběhy údajům počítače ujeté vzdálenosti, rychloměru a času jízdy i stání při spolehlivé čitelnosti bez pomocných přístrojů; tachografový hodinový strojek a jeho údaje nesmí vykazovat při jednom natažení strojku odchylky větší než +/- 2 minuty za 24 hodin. Doba chodu strojku na jedno natažení
musí být nejméně pro záznam
3hodinový 24 hodin,
6hodinový 48 hodin,
12hodinový 62 hodin,
24hodinový 168 hodin.
"TC1" shodné s "TC", avšak tachograf, jakož i jeho pohon, musí být možné u vozidel všech kategorií zaplombovat.
"EC" - tachograf homologovaný podle nařízení Rady EHS č. 3821/85 a označený homologační značkou musí být ověřen nejméně jednou za dva roky pracovištěm pověřeným Úřadem pro technickou normalizaci, měření a zkušebnictví a registrovaným ministerstvem a musí být včetně jeho pohonu zaplombován. Pokud je tento tachograf nebo elektronické kontrolní záznamové zařízení namontováno ve vozidlech, kde není jeho použití předepsáno, musí být ověřen Úřadem pro technickou normalizaci, měření a zkušebnictví nejméně jednou za pět let.
vj - vozidla, na něž se nevztahuje povinnost vybavení tachografem
a) vozidla určená pro přepravu nákladu, jejichž největší povolená hmotnost včetně největší povolené hmotnosti přívěsu nebo návěsu nepřekračuje 3,50 t,
b) vozidla pro přepravu cestujících, která podle druhu své konstrukce a svého vybavení jsou určena pro přepravu nejvýše 9 osob včetně řidiče,
c) vozidla používaná pro přepravu cestujících na pravidelných linkách, kde délka tratě této linky nepřesahuje 50 km,
d) vozidla, jejichž nejvyšší dovolená rychlost nepřesahuje 30 km.h-1,
e) vozidla používaná nebo řízená ozbrojenými silami, civilní obranou, jednotkami požární ochrany a Policií České republiky,
f) vozidla používaná pro zvláštní účely, tj. údržbu a opravy kanalizací, vody, plynu a elektřiny, údržbu a kontrolu silnic, odvoz a likvidaci odpadků, telegrafní a telefonní služby, přepravu poštovních zásilek, rozhlasové a televizní vysílání a detekce rozhlasových a televizních vysílačů a přijímačů,
g) vozidla používaná za mimořádných okolností nebo při záchranných akcích,
h) specializovaná vozidla používaná pro lékařské účely,
i) vozidla přepravující cirkus a lunapark,
j) speciální havarijní vozidla,
k) vozidla používaná při silničních jízdních zkouškách pro účely vývoje, opravy nebo údržby a nová nebo přestavěná vozidla, která ještě nebyla uvedena do provozu,
l) vozidla používaná pro nekomerční přepravu nákladů pro osobní užití,
m) vozidla používaná pro svoz mléka z farem a zpětnou přepravu kontejnerů na mléko nebo mléčných výrobků určených pro krmení dobytka na farmy.
Ze všeho výše uvedeného tedy vyplývá - vzhledem k tomu, že GAZ / RAG má zapsánu celkovou hmotnost jízdní soupravy 3.500 kg + 2.500 kg = 6.000 Kg, že pokud vlastník nesplňuje některý z bodů výjimek, musí být jeho vozidlo, s namontovaným tažným zařízením, vybaveno tachografem.
Za GAZ AUTO PRAHA, s.r.o.
Michal Hodík