Rozhodli jsme se připomenout některé zajímavé projekty z minulosti vývoje vozidel GAZ a to v seriálu na pokračování. V prvním díle si připomeneme projekt GAZ-330279 TANDEM a SOBOL PICKUP. První zmiňovaný projekt byl prvním pokusem o stavbu vozu typu pickup za použití komponentů vozidla GAZ - GAZelle od kterého se v té době lišil...
... jednoduchou zadní nápravou (bez dvojmontáže), s touto změnou související sníženou nosností a hlavně elegantní karosovanou ložnou plochou. Tento prototyp byl první na kterém se testoval pohon 4x4, který byl následně aplikován do celé modelové řady GAZ - GAZelle. Na tomto prototypu byly také zkoušeny různé přeplňované vznětové motory (IVECO, STEYR) v kombinaci s různými hlavními převody náprav. V České republice se o tomto prototypu zmínil i časopis OFF ROAD ve svém 9. čísle roku 1999 (viz obrázek dole) Je velkou škodou, že ohlas na toto provedení byl v Rusku minimální - na tamním trhu jsou preferovány klasické valníky v kombinaci s třímístnou kabinou. Výrobce proto rozhodl o tom, že do výroby půjde dvojitá kabina v kombinaci s klasickým plechovým valníkem a zadní nápravou s dvojitou montáží kol umožňující převážet náklad do hmotnosti 1,5 tuny.
Druhým projektem, který potkal podobný osud byl GAZ 231079 SOBOL, tedy pickup s karosovanou ložnou plochou na podvozku vozu GAZ - SOBOL. Pomocí tohoto vozu GAZ demonstroval v rámci uvedení faceliftované druhé řady vozidel GAZ GAZelle / SOBOL v roce 2003 možnosti svých konstruktérů, ale i výroby v rámci takzvaných individuálních zakázek. Bohužel individuálních zakázek nedorazilo očekávané množství a výrobce v tichosti tento model stáhnul z nabídky.
Veliká škoda... obě provedení působí i v dnešní době velice zajímavě.