V lednu 2012 si připomínáme 80. výročí založení Gorkovského automobilového závodu (GAZ) - největšího podniku ruského automobilového průmyslu, který zaujímá vedoucí pozici na domácím trhu užitkových vozidel. Automobilka byla postavena za 18 měsíců, uvedena do provozu 1.1.1932 a již 29. ledna sjel z výrobní linky první vůz - "jedenapůltuna" GAZ-AA. GAZ je tradičním dodavatelem ve své třídě nejlepších lehkých užitkových vozidel, středně těžkých nákladních automobilů určených pro různá odvětví hospodářství a také automobilových součástí pro automobilový průmysl.
V roce 2012, GAZ slaví 80. výročí: 01.01.1932 zvuk tovární píšťaly, oznámil narození prvního v SSSR automobilového závodu. Osud podniku jsou úzce spojeny s historií naší vlasti: závod dal naší zemi miliony všem dostupných vozidel, dodal do zemědělství výkonné nákladní automobily, armádě dodal speciální vojenskou techniku, tanky a obrněné transportéry. V říjnu 2011 sjel z montážní linky GAZ auto s pořadovým číslem 18.000.000!, celkově od svého založení společnost vyrobila více než 150 modelů nákladních, lehkých užitkových a osobních automobilů.
Podle modelů automobilky GAZ můžeme sledovat historii vzniku a vývoje domácího automobilového průmyslu. Mnohé z nich představují celou epochu v životě našeho státu a získaly si i lásku našich spoluobčanů. Mezi nejznámější modely GAZ čitě patří legendární "Emka" (GAZ-M) a "jedenapůltuna" (GAZ-AA), skvělé nákladní automobily GAZ-66, GAZ-52 a GAZ-53, osobní automobily "POBĚDA" (GAZ-M20), VOLHA (GAZ M21,24,3102 atd) a "CAJKA" (GAZ-13, 14) Symbolem demokratických změn v šedesátých letech byl automobil "Volha" GAZ-21. V 90. letech lehký užitkový automobil "Gazelle", hraje obrovskou roli v rozvoji tržního hospodářství, zachránil zemi před dopravním kolapsem, malým a středním podnikům pomohly vozy GAZelle přežít a daly impuls i k dalšímu rozvoji podnikání v RF.
Je obtížné posoudit roli automobilky GAZ ve vývoji jiných podniků tohoto odvětví. Nahromaděné zkušenosti našich specialistů se předávali kolegům z automobilek v Uljanovsku (UAZ), Volžsku (AVTO VAZ - LADA), Kamského komplexu závodů na výrobu nákladních automobilů a mnohým dalším. GAZ se stal učebnou pro inženýry a pracovníky strojírenských podniků z celého Sovětského svazu. Továrna hrdě nese označení zlatá kovárna kádrů pro strojírenský průmysl celé země. Právě v Gorkovském automobilovém závodu se vytvořil základ sovětské automobilové konstruktérské školy: GAZ v krátké době zvládl celý technologický cyklus vývoje a výroby vozidel a vytvořil základ přípravy vysoce kvalifikovaných pracovníků.
Během Velké vlastenecké války GAZ hraje důležitou úlohu pro dosažení vítězství nad nepřítelem. V minimálním čase závod přešl na masovou výrobu vojenské techniky - tanky, obrněná vozidla, samohybná děla a munici. Tanky T-60 vyrobené v Gorkém, které se zúčastnily slavné přehlídky 7. listopadu 1941 na Rudém náměstí, jsou jedním ze symbolů vítězství v bitvě u Moskvy. Mnoho továrních dělníků a inženýrů, kteří bojovali na frontě, přišli o život při obraně vlasti. Kolektiv pracovníků automobilky GAZ byl za jejich obětavou práci během války vyznamenán třemi řády - řádem Lenina, Rudého praporu a Velké vlastenecké války první třídy.. Tisícům pracovníků automobilky byly uděleny řády a medaile, a závod 33 krát obdržel putovní prapor Komise národní obrany.
V poválečném období závod začal vyrábět nové modely nákladních a osobních automobilů, jehož vývoj se nezastavil ani během válečných let. Tato technika se podíllela na obnově zemně zničené během války, ale i při výstavbě kosmodromu BAJKONUR a Bajkalskosibiřské magistrály (BAM). Těžko lze mezi sovětskými automobily najít takové, které by mohly soutěžit v oblíbenosti u lidí s vozy "POBĚDA" a "VOLHA". Výrobky GAZ se vyvážely do desítek zemí, vozy GAZ bylo možné nalézt ve všech koutech světa. Tam, kde se ostatní vozy "vzdaly" zbývala jediná naděje - automobily GAZ. Automobilka však i nadále zůstává hlavním centrem pro výrobu vojenského produkce: bojová technika GAZ umožnila společnosti dostatečně hájit zájmy státu v různých částech světa.
V roce 1994 závod GAZ zahájil výrobu lehkých nákladních vozů, "Gazelle", které umožnily ve složitém období přechodu nejen k udržení zaměstnanců a výrobní kapacity závodu, ale také byly novým impulsem pro ekonomiku země. Od roku 2003 automobilka GAZ jako první v zemi začala realizovat systém "štíhlé výroby", což přineslo čtyřnásobně vyšší produktivitu práce v závodě.
V roce 2005 byl na základě Gorkovského automobilového závodu vytořen "GAZ Group" - největší automobilový holding, který sdružuje 18 společností v deseti regionech Ruska. "GAZ Group", je lídrem na trhu užitkových vozidel v Rusku, zabírá asi 50% v segmentu lehkých užitkových vozidel, 45% v segmentu těžkých nákladních automobilů s pohonem všech kol , 70% v segmentu autobusů a je lídrem tuzemského trhu auto komponentů.
GAZ i dnes zaujímá zvláštní místo v domácím automobilovém průmyslu, když v posledních dvou letech udělal kvalitativní skok při obnovení celé modelové řady, které společnosti otevírají světlou budoucnost. Závod udržuje svůj náskok na trhu lehkých užitkových vozidel, vyrábí nákladní automobily, autobusy a speciální tehniku. Závod realizuje investiční projekty, na základě smlouv na montáž vozidel ve spolupráci s mezinárodními partnery: společnostmi Volkswagen, General Motors a Daimler.
V letech 2009-2010 GAZ vyvinul a zahájil sériovou výrobu modelu "Gazel-Business", na kterém bylo provedeno více než 120 konstrukčních změn a který si již dnes získal širokou popularitu mezi ruskými spotřebiteli.
Další stranu ve vývoji společnosti otevře nová generace lehkých užitkových vozidel "Gazelle-NEXT", navržená s využitím jedinečných technologií prototypování, které nemá analogii v domácím automobilovém průmyslu. První předsériové vzorky novinky GAZ budou smntovány již v roce 2012 a předány do zkušebního provozu u spotřebitelů.
Dnes Gorkovský automobilový závod - to je průmyslový symbol Ruska, 80 let úspěchů. GAZ si důkladně zachovává získané tradice, a s jistotou do budoucna, pokračuje ve výrobě ruských vozidel, která jsou vyžadována v celé zemi, a zároveň si osvojuje i nové směry ve vývoji výroby autokomponentů. Klíčem k úspěchu je jeho vysoce profesionální kolektiv pracovníků: vždyť po celou dobu existence automobilky GAZ jsou hlavní devizou její zaměstnanci - tvůrci historie.
Minulost, současnost a budoucnost GAZu - to je obrovská práce inženýrů, projektantů, pracovníků, manažerů, je neustálá snaha držet krok s dobou. Kolektiv pracovníků automobilového závodu GAZ je připraven na nové úkoly, nestandardních řešení, vytváření moderních technologií. Bez nadsázky lze říci, že historie automobilky GAZ- je příběh celé země.
Zdroj: GAZ a.s. - http://www.gaz.ru/news/news/?id=4156